ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

Jak se vyznat v lidské tlačenici a být šťastný

Vztahy, vztahy a zase vztahy – jsou to, co všichni řešíme každý den, a často ne příliš úspěšně.

Zaměstnávají naše jednání, myšlenky, ovlivňují naše chování a mnohdy i zdravotní stav. Je to fenomén dnešní doby, který má velkou váhu a pro náš život je až tak důležitý, že se mu věnuje celý vědní obor a tématika je natolik široká, že existují užší specializace, zaměřené na různé oblasti. Ovšem společnou rovinou, nebo chcete-li, přímo základnou, na které se všechny discipliny protínají, a ze které vycházejí je psychologie.

Zásluhou Olinky Šulcové jsme mohli mezi námi přivítat psychologa PeaDr. Vladimíra Šika, který se dlouhá létra specializuje na oblast lidských vztahů, je certifikovaným mediátorem a kapacitou ve svém oboru, a také ho přednáší na ústecké univerzitě. Přišel si s námi popovídat formou interaktivní přednášky na téma komunikace, vyjednávání a řešení konfliktů včetně jejich eliminace.

Laicky řečeno je mediátor urovnávač konfliktů. Slovník cizích slov vás ovšem poučí sofistikovaněji. Dozvíte se, že slovo mediace je zprostředkování způsobu pokojného řešení sporů, jehož cílem je dohoda - pochází z latinského „mediare,“ což znamená být uprostřed. A uprostřed znesvářených stran sedí právě ten, jemuž se  říká mediátor. Samozřejmě k tomu musí mít vzdělání a fištróna, aby docílil, že si rozhádaní občané po usilovném vyjednávání nedají „po čuni,“ ale všechno si vysvětlí, podají ruce, najdou oboustranně přjatelné řešení a odejdou od stolu spokojení.

Jádrem pudla jsou ovšem konflikty a příčina jejich vzniku. Mediátor musí být absolutně nestranný a musí se umět dobrat všech problémů a často rozplést celé klubko nabalených komunikačních bloků, přes které se rokmotřené strany už nedokážou vlastními silami přenést.

Bylo nám vysvětleno, že k orientaci v konfliktu mediátor využívá tzv. transakční analýzu. Velmi zjednodušeně řečeno, všichni v sobě máme tři ega, která za nás občas komunikují s okolím – je to dítě, dospělý a rodič. Jinými slovy, v našem projevu často zaznívají různorodé reakce, které mohou být emočně vypjaté, spontánní, hravé, asertivní, kompromisní, ale taky negativně či pozitivně vymezené atd., atd.. Nedorozumění vznikají, když tyto úrovně naší vzájemné komunikace nejsou kompatibilní. Mediátor vede jednání v určitých cílených fázích, kdy po zahájení se snaží získat především informace, analyzuje postoje a zájmy obou stran, hledá a nabízí řešení, cílem je uzavření co nejdetailnější písemné dohody, kterou obě strany stvrzují podpisem. Základem úspěchu celého procesu je ovšem vůle a přání obou stran se dohodnout a tyto postoje musí být vyjasněny a deklarovány hned na začátku.

Tak tohle jssme si v kostce odnesli ze zajímavého sezení. Samozřejmě byla možnost reagovat, ptát se, diskutovat, říkat svoje vlastní názory, zkušenosti a postřehy ze života. Rozhodně je mediace alternativní mimosoudní formou řešení sporů, která nabývá na významu a protože náš život je čím dál pestřejší, určitě ještě neřekla své poslední slovo. V každém případě je dobré o této metodě mít povědomí, protože nikdo z nás neví v jaké situaci se může už zítra ocitnout. A jeden důležitý postřeh na závěr – soudní rozhodnutí bývají často jednostranná a nepřinášejí vždy uspokojivá řešení. Pokud bych se dostala do nějaké „šlamastiky,“ asi bych mediaci preferovala jako primární řešení konfliktu.

Jinak, viděno z praxe, naše lidské spory jsou opravdu nejrůznější – vážné, malicherné, bizarní, generační, manželské, majetkové.... Hádali jsme se, hádáme se a budeme se hádat, s tím nic prostě nenaděláme. Máte-li děti nebo vnuky na studiích, mediátorství je určitě perspektivní profese :-)))

Je to umění, je to zajímavá činnost, určitě náročná, ale podaří-li se výsledek, dovedu si představit, že se dostaví zatraceně dobrý pocit z výsledku.práce, která má určitě smysl. A to taky není samozřejmost k zahození. (Teď za mě mluví ego bankovního úředníka a jeho několikaletá tristní zkušenost ....)

No a co vy? Zkuste taky občas pozorovat, jaké ego má teď zrovna u vás navrch...:-))  Ahoj příště...
P.S. Děkujeme panu doktorovi za zajímavý výklad a Olze za profesionální moderátorský výkon.

Autor: Dana Marková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ing. Helena Voctářová,
Zvonkohra z.s. SenSen Teplice,
22.10.2014